Chamonix – marec 2012

• V dňoch 11. 3- 16. 3. 2012 podnikala v Chamonix dosť zaujímavá zmeska lezúňov zo Slovenska. Zišli sa reprezentanti, začínajúci zimní lezci, jedna stará vykopávka  a dokonca aj krehká ženská duša, ktorí tvorili našu partičku.
Info o počasí s prísľubom  plechu a od Baču na Jamesáckej stránke o dobrých podmienkach na Dru nás nenechalo ľahostajnými. Richard opral ponožky po dvojtýždňovom lezení ľadov vo Francúzsku a mohli sme vyraziť.

Mladí sa rozbehli (teda vyviezli) pod Midi. Niekto do stanu, niekto do zimnej bivakovacej chatky a Peťo dokonca na chatu Cosmiques, aby v nasledujúcich troch dňoch vyliezli niekoľko pekných cestičiek. Po oddychu v Chamonix si ale už bez Tomáša dali preteky s horským vodcom v ceste Le fil á plomb (naši vyhrali) a mohli sme sa vrátiť na rodnú hrudu. (Viac info nižšie a na www.iameslv.ttce.sk.)

Nám s Ričim stačil jeden cieľ- Severný Couloir na Dru. Chrobák od Baču a moje dva predchádzajúce pokusy nás vyhnali lanovkou na Grand Montets, kde nám sympatický personál dovolil spať v služobnej miestnosti. Vstávame o druhej hodine a po štyroch hodinách zostupu a výstupu sme pod stenou. Predbehli nás rakúski lezci, ktorí spali v bivaku pod stenou. Je to asi rozumnejšie. Prvých 7 dĺžok tvoria skalné kútiky a platne popretekané ľadovými glazúrami. Cez ne sa na striedačku dostávame pod previsnutú skalnú bariéru. Lezieme najprv tenkou škárou, ktorá sa v druhej dĺžke zmení na prstovú. Systém skalných kútov a v poslednej zle odistiteľnej dĺžke širočina okorenená na konci previsnutými sokolíkmi a blokmi  nás vypľula do ľadového koryta končiaceho až v sedle medzi vrcholmi. Z tohto sme si odpustili posledné tri ľahšie dĺžky. Dve ľadové 65 st. a jednu snehovú. V začínajúcej tme  vyrážame na dlhú púť po zlaňákoch za rakúskymi súputnikmi. O 23.00.hod končíme tam, kde sme ráno začínali. Ľadovo snehové žľaby späť na Grands Montets sa ešte prebárali od denného slnka a  aj vyše 1000 výškových metrov smerom hore nás nakoniec otočilo na dlhú púť do Chamonix. O 4.30. hod. nás chlapci zhypnotizovaní našimi  unavenými myšlienkami a mobilom vytrhli z nekonečného trápenia a odviezli z parkoviska zničených na šrot do vytúžených postelí. Fakt obrovská vďaka!

Po dvoch dňoch ešte chceme vyliezť Vol de Nuit, ale cesta je úplne suchá bez ľadu a my bez lezečiek a tak si aspoň zalyžujeme vo Vallé Blanche.

Niečo k ceste: S Couloir Dru , obtiažnosť VI 5 , 5c A1 , 800m, voľne M8, prvovýstup : 28.-31.12.1973 Cechinel - Jager
Náš priestup: 13. 3. 2012 , 13 hod. + 3 hod. zlaňáky, Richard Nyéki – Dušan Myslivec

Riči liezol skalnú časť na OS každú dĺžku. Ja vzhľadom k batohu, veku a obťažnosti s viacerými odsadmi. Skončili sme pod 3 poslednými ľahšími dĺžkami (2 x ľad 65 st. a snehová do sedla), odkiaľ sme zlanili pod stenu cez variant Direkt.

Sumár výjazdu
13. 3. 2012
Mont Blanc de Tacul, Gabarrou III 4+, Maťo Ochman - Peter Gajdoš - Tomáš Glajza
Traverz Pointe Lachenal, II 4a,  Katka Húserková- Maroš Červienka
Petit Dru, S Couloir , M8 OS, nedolezené posl. 3 dĺžky, Richard Nyéki - Dušan Myslivec
16. 3. 2012
Rognon du Plan, Le fil á plomb III 4+,  Maťo Ochman - Peter Gajdoš a  Katka Húserková - Maroš Červienka

Popisky

1 - 2 Petit Dru.
3 - 5 Riči v dolných dľžkach. / 6. dĺžka. / Škára za M8.
6 - 8 Štand v skalnej časti steny. / Ešte 20 metrov v skale. / Konečne ľad.
9 - 10 O tri dni. / Zľava: K. Húserková, D. Myslivec, P. Gajdoš, R.Nyéki. Foto: M. Červienka, chýbajú M. Ochman a T. Glajza.