Výživa a lezenie

  • Nedostupný
    Určite sa už mnohí z vás zamýšľali nad tým, akým spôsobom pomôcť svojmu telu pri zdolávaní prekážok vo vysokohorskom teréne. Predsa len špecifiká tohto prostredia si vyžadujú viac, ako len naštudovanie knižky od Igora Bukovkého, či nekonečné rátanie kalórií a určovanie BMI indexov. Samozrejme ako ortodoxný milovník hôr som sa tejto vážnej téme nevyhol ani ja a veriac v svoju nekonečnú múdrosť a vsugerovanú dokonalosť som prehlásil, že problém bude v tom, čo nekoordinovane tlačím do svojho tráviaceho traktu za účelom uspokojenia najsilnejšieho ľudskeho pudu. Teda aspoň predpokladám, že najsilnejšieho, keďže sexuálny je vraj až na druhom mieste. No neviem, možno aj to by stálo za polemiku .

Ale naspäť k téme. Samozrejme, že po mnohých pokusoch som zistil, že tá moja múdrosť a dokonalosť nebude až taka nekonečná a pustil som sa do ďalšieho pátrania (mimochodom, nie je nič deprimujúcejšie ako dokazať sebe samému, že ste blbec - pozn. aut.) a našiel som jeden veľmi zaujímavy článok publikovany v Bulletine Lekárskej komisie ČHS a Spoločnosti Horskej medicíny zaoberajúci sa výživou a vegetariánstvom v horolezectve a skalolezectve.

Všeobecne je vegetariánstvo považované za zdravú formu stravovania. Nebudem tu polemizovať, či je to skutočne tak, keďže mnoho "hurááááá vegetariánov" je (zatial) žijúcim príkladom opaku. Vegetariáni majú obmedzený prísun živočíšnych produktov z čoho vyplýva, že uváženou skladbou svojho jedálnička musia tento deficit kompenzovať. A tu nastáva problém. Monohí z nich totiž netušia ako tento deficit kompenzovať a dochádza u nich k prejavom nedostatku vitamínov, hlavne vitamínu B, nevhodnej kombinácii nasýtených a nenasýtených mastných kyselín a k nedostatku živočíšnych aminokyselín. Dôsledkom toho sú metabolické poruchy a zhoršenie tolerancie psychickej a fyzickej záťaže. Určite uznáte, že za takýchto podmienok sa neda podať žiaden zmysluplný výkon.

Horolezctvo sa dá považovať za extrémne vytrvalostný šport, v ktorom je väčšina dlhodobo produkovanej energie hradená prevažne spaľovaním tukov. Tento fakt nás nabáda k záveru, že vegetariánstvo, ktoré je založené prevažne na prísune sacharidov, nie je vhodným stravovacím spôsobom pre horolezcov. Áno, sacharidy su taktiež veľmi efektívnym zdrojom energie, ale len pri krátkodobej záťaži. Prax však ukázala, že organizmus vegetariána sa dokáže prispôsobiť fungovaniu bez mäsa a lezec-vegetarián je schopný podávať rovnaké výkoný ako bežný lezec-všežravec.Ďalším apektom horolezectva je aj extrémny stres a psychické vypätie. Fyziologické procesy, ktoré pri týchto stavoch v tele prebiehajú, rozoberať nebudem. Dôležité je však vedieť, že dochádza k výraznej poruche metabolizmu a pri dlhodobom pobyte nad 5000 mnm, telo prechádza do extrémneho stavu,  "autokanibalizmu". Telo jednoducho nemetabolizuje iba cukry a tuky, ale taktiež siaha na bielkoviny vlastných tkanív, ktorých spätná obnova trvá aj niekoľko týždňov. Tento proces bohužiaľ nie je možné zastaviť ani vysokosacharidovou diétou, je možné ho len zmierniť. Odporúča sa trvalý príjem energie v malých dávkach počas celej doby záťaže (napr. v polhodinových intervaloch počas oddychu), samozrejme zostup nevynímajúc. V tomto sú na tom lepšie vegetariáni, takže bežní všežravci by pred výkonom a počas neho mali dbať na zvýšený prísun sacharidov.

Čo sa týka športového lezenia, tak tam nie je až tak kladený dôraz na vytrvalosť ako na maximálnu silu. Tu je však taktiež dôležité dbať na pravidelný prísun energie. Jesť priebežne a začať už aspoň hodinu pred nástupom do steny. Vhodné su energetické tyčinky, alebo rôzne vitamínové gély založené prevažne na maltodextríne. Aby bolo jasné, tak tu treba hlavne tuky a cukry.

Často podceňovanou záležitosťou je aj prísun tekutín. Každý z vás by mal vedieť, že pocit smädu je už posledným varovným znakom dehydratácie a zvyčajne je už na tom telo veľmi zle, čo sa týka vodného hospodária. Únava dokonca výrazne vplýva na subjektívny pocit smädu a hladu. Tekutiny telo stráca nie len močom, ale aj dýchaním a potením. Čo sa dýchania týka, tak straty su závislé od mnohých faktorov o ktorých si povieme možno inokedy. Dehydratáciou tela, spôsobenou fyzickou záťažou vo vysokohorskom prostredí, dochádza k "zahusteniu" krvi (a to nie len v dôsledku zvýšenej tvorby červenych krviniek) a tým pádom aj k zhoršeniu prekrvenia orgánov a postupnej intoxikácii organizmu, čoho dôsledkom môže byť aj smrť. Ideálny prísun tekutín je vo forme riedeného iónového nápoja, alebo obyčajného čaju s troškou medu. V žiadnom prípade nie su vhodné ovocne šťavy. Tie totiž dodatočne zakysľujú organizmus a ak sú koncentrované, tak oberajú telo o vzácnu vodu, keďže pred "spracovaním" ich musí telo doriediť.

Uf, tak a sme na konci. Gratulujem všetkým, ktorým sa toto chcelo čítať dokonca a chcem im povedať len jedno. Neexistuje zaručený spôsob zvýšenia fyzickej kondície len vďaka spôsobu stravovania. Za všetkým je len a len tvrdý tréning a vlastná skúsenosť.

Hough a padám z roboty :

Komentáre (31)

Výživa a lezenie

17.10.2008 21:18:29

super clanok, takychto by tu mohlo byt viac... aspon sa clovek dozvie nieco nove

Výživa a lezenie

18.10.2008 09:55:28
- kubo

suhlasim, super

Výživa a lezenie

18.10.2008 12:44:31

BCAA to istí :) a k tomu kopec dalších kašičiek :)

Re: Výživa a lezenie

18.10.2008 13:53:35
Reakcia - tah-sha-tunga

ty vole, ako citam tvoje komentare, tak mi vychadza, ze si teda riadny k***.

Re: Re: Výživa a lezenie

18.10.2008 13:57:20
Reakcia - admin

Komentar bol upraveny redakciou.

Re: Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 13:36:22
Reakcia - tah-sha-tunga

:} ...ako fajn, ze sa uz aj na climb.sk najdu ludia, co sa mi staraju o reklamu. ale inak diky, chlapci, neprosim

Re: Výživa a lezenie

18.10.2008 22:24:41

Stefan, no jo, len BCAA iba tolko kolko prave potrebujes, lebo inac porasties a vela hmoty chce vela kyslika a vela energie ;-)..mne osobne to ale nevadi ;-)..a co sa tyka kasiciek..no, mnoho ludi to riesi prave viac-menej sacharidovymi pripravkami - vhodne pred a pocas treningu, avsak po treningu je to iba zbytocne minanie penazi ;-)..tu treba prave tie BCAA..a na regeneraciu? hm, no najlepsi by bol kreatin (vyrazny narast sily, rychlejsia regeneracia, rychlejsie odburanie kyseliny mliecnej, ale zavodnenie buniek a zvacsenie ich objemu - hehe, to mi tiez nevadi)..ale tu pozor, v ponuke je aj kreatin-fosfat..akoze urcite skvela vec, ale nie peroralne, iba do zil!!! takze mnoho ludi sa na to necha nachytat, kupi si kreatinfosfat lebo je to pre telo prirodzena forma viazaneho kreatinu, vypije to a cuduj sa svete, telo ho nevie takto spracovat, tak si ho roztiepi a az potom ho vstrebe ;-)..a nakoniec vela vitaminov (hlavne C a E)..pri velkej fyzickej zatazi je telo vyrazne oslabene..s Eckom ale pozor, je z neho sice pekna plet, ale vela Ecka skodi ;-)

Re: Re: Výživa a lezenie

19.10.2008 01:36:22

no neviem este som nevidel nikoho co by z lezenia nabral hmotu :)

Re: Re: Re: Výživa a lezenie

19.10.2008 13:10:17

ale poznas stevo;-)

Re: Re: Výživa a lezenie

19.10.2008 12:34:02
Reakcia - boniifac

no ja to riesim tak ze trenujem na cisto a na regeneraciu bud tie bcaa alebo nieco ine treba striedat po case a na vykon sa my osvedcilo velqa pitia a bud gely alebo dam shleha od nutrend ale to je chemka riadne hnusna ale pomaha to heh sportu zdar

Re: Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 08:46:27
Reakcia - brano

Fuha, a ja ze horolezectvo je taky pekny sport, pobyt v prirode, vtaciky a tak, a teraz zrazu kreatin do zil? Som zdeseny. :)

Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 07:09:29

Priame,razne,vzdy k podstate veci,ovplyvajuce vzdy vysokou vypovednou hodnotou.Take a este lepsie su komentare od Pistika.Ako to ten chalan vobec robi?

Výživa a lezenie

18.10.2008 14:10:32
- Petis

Já mám chuť na tu klobásu! Proč když na ni kliknu, tak se obrázek nezvětší? Mňam... ;)

Výživa a lezenie

19.10.2008 11:45:00
- murko

paci sa mi, ako si oveci premostil.<br /> <br /> niekedy treba aj odlahcit

Výživa a lezenie

20.10.2008 08:51:12

No, dovolím si mierne polemizovať, aj keď nie som taký študovaný veci ako Drahoš. Najmä podľa mňa nie je pravda, že lezenie nie je moc vytrvalostný šport. Mám pocit, že s lanom si človek užije vytrvalosti všetkého druhu dosť. Takže asi dosť závisí, čomu sa práve venujem. Bouldering, lano, preteky, bigwall, výškové horolezectvo ... každé úplne iné nároky na človeka, každé asi vyžaduje niečo iné aj na regeneráciu, ako bolo aj v článku naznačené. Ale úprimne, kto z nás to robí tak vážne, že by sme museli rátať kalórie a tlačiť bobule?

Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 10:51:40

Brano mas urcite pravdu a ani nebolo cielom clanku o tom coby len zapochybovat. Islo skor o porovnanie z pohladu energetickeho vydaja. Ak lezies systemom 2-1 tak cas na regeneraciu mas vyrazne kratsi, ako ked sa tmolis 6 dni v neludskych podmienkach vysoko nad letovou urovnou mnohych charterovych letov :-D.

Re: Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 12:04:25

oki, ja som len reagoval na vetu &quot;Čo sa týka športového lezenia, tak tam nie je až tak kladený dôraz na vytrvalosť ako na maximálnu silu. &quot;. :)

Re: Re: Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 22:32:45
Reakcia - murko

myslim, ze skor na vytrvalost v sile <br /> <br /> takze tiez mas pravdu

Re: Re: Re: Re: Výživa a lezenie

20.10.2008 22:51:30

chlapci o co vam ide ? ... prejdite na nandrolon a nemusite tu nic riesit :)

Výživa a lezenie

21.10.2008 20:15:35
- ivan

ani vlastnu pečeň

Výživa a lezenie

21.10.2008 20:15:55
- ivan

ani vlastnu pečeň

Výživa a lezenie

22.10.2008 19:07:39
- murko

dufam, ze si robis srandu.<br /> <br /> ja osobne neznásam nasilne vpustanie cudyich latok (aj ked talu vlastnych) do tela, niekde sa to vydz odrazi.<br /> <br /> krajsie je robit sport cisto, vtedy viem ze na to mam

Re: Výživa a lezenie

22.10.2008 20:17:59

murko, pohoda..toto su iba obycajne suplementy stravy..organizmus si mozes zaserinkat aj kuracimi prsickami, ked nevies co robis ;-)

Re: Re: Výživa a lezenie

23.10.2008 03:32:14
Reakcia - murko

takisto mozem povedat, ze utopit sa mozem aj doma vo vani, tak sa podme korculovat na tenky lad<br /> <br /> aby si rozumel nemam rad ked sa do tela dostava nieco neprirodzene

Re: Re: Re: Výživa a lezenie

24.10.2008 13:32:15
Reakcia - adi

myslim, ze take energeticke tycinky alebo gely nie je nic neprirodzene...

Re: Re: Výživa a lezenie

23.10.2008 09:21:27
Reakcia - tah-sha-tunga

btw, vcelku fpoho clanok. pekny uvod do problematiky. len ono by to mozno chcelo jeden o tom, ako to vlastne v tele funguje v normalnych, tj. fyziologickych podmienkach, lebo nie vsetci asi chapu principy... (mam na mysli popis metabolizmu tukov/cukrov/proteinov a co s nimi, ked pride zataz, etc.)

Re: Re: Re: Výživa a lezenie

23.10.2008 14:18:25

lol tak to si vezmi ucebnicu biologie a nastuduj si to :P prajem ti prijemnu zabavu ... ja by som tieto metabolicke veci radsej neriesil :D:D

Re: Výživa a lezenie

23.10.2008 09:17:33
Reakcia - tah-sha-tunga

kde sa tam pisalo o cudzich latkach? myslis tie energeticke tycinky &amp; vitaminove gely, alebo ionove napoje?

Re: Re: Výživa a lezenie

23.10.2008 09:55:19

bude aj to, len to bude asi trosku problematicke vtrieskat do jedneho clanku :-)

Re: Re: Výživa a lezenie

26.10.2008 17:21:11
Reakcia - murko

cudyie latkz sa spominali v diskusii

Výživa a lezenie

18.11.2008 14:41:18
- hkjk

<a href="http://www.xowow.com">wow power leveling</a>,

Nový komentár

Ochrana proti spamu
osem -sedem = Prosím, počkajte. Overujeme, že ste to vy ...